musikenimitthuvud.blogg.se

En blogg om musiken jag lyssnar på.

Säkert!

Kategori: Musik

I lördags zappade jag in på SVT och såg delar av Klungans & Säkerts! Hemvändarkväll från Cirkus i december förra året. Hon är så himla-galet-sjukt-fantastiskt-ofattbart-bra den där Annika Norlin!

Jag satt i soffan och längtade efter ett par Säkert!gig. (Snälla, snart!)
Som textförfattare kan hon vara bland de bästa som existerat, musiken är magisk och som scenpersonlighet! Shit, få kan se så arga och fokuserade ut. Och samtidigt stampa/dansa/slå på koskälla som om det inte fanns en morgondag. 
 
Jag älskar't. 
Dansa, fastän kan vara bästa konserturladdningen som finns. Att låta frustrationen byggas upp och sedan explodera ett stort stampande. Oslagbart. Och texten! Jisses, man vill ju bara gräva ner sig.
 
All time high favoriten är Det kommer bara leda till ngt ont. Jag såg den live på Hultan 2008, Krunegård gästade och det kan nog vara det mest fantastiska i konsertväg jag sett i hela mitt liv. Dör fortfarande lite när jag tänker på det. De såg sådär farligt kära ut, som de sjunger om. (Foton finnes i slutet av inlägget.)

Texten får mitt hjärta att värka, det är så lätt att minnas hur det var när man var 14-17 typ, och han med stort H (just för tillfället) gick brevid och härdsmältan var nära. Man vet att "Det kommer bara leda till ngt ont", men man kan inte låta bli, ungefär så. 
 
Andra guldkorn som absolut inte får missas är Sanningsdan, som med får full fart på benen och man måste bara sjunga med! 

Alla låtarna är bra, men utöver nämnda rekomenderas lite extra från första skivan, Säkert!
Det här är vad som säger, Vi kommer att dö samtidigt och Allt som är ditt. 

Från senaste skivan, Facit:
Isarna, Honung, Får jag, Riot, köttet är svagt
och Jag som blev kvar (galet fin text.)
Det är ungefär alla låtarna som rekomenderas alltså...
 
Sedan är ju dialekten extra charmig med, när hon släpper loss den.
Lyssna!
Facit

Säkert!

Som extra bonus finns ju även: 
Säkert! på engelska,

Där flera av låtarna har översatts, eftersom Annika inte ville att låtarna skulle översättas felaktigt när utländska lyssnare visade intresse, (via hennes engelskspråkiga projekt Hello Saferide kan man tro.) Så hon översatte själv låtarna "rätt". Men i pressmeddelandet stod klart och tydligt att vi som kan svenska inte får lyssna, utan ska hålla oss till de svenska skivorna, men ibland är det härligt att fuska lite! ;)
 
Hultan 2008, är de inte söta?


Hultan 2008 här med. 







 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: