musikenimitthuvud.blogg.se

En blogg om musiken jag lyssnar på.

Pernilla Andersson

Kategori: Musik

I morse visste jag inte riktigt vad jag ville, eller vilket ben jag skulle stå på, men valet föll snabbt på Pernilla Andersson - lungt och skönt men med fart och både vemod och glädje.
 
Antagligen är Pernilla en av de varmaste, roligaste, charmigaste kvinnor jag mött. Och hon är ju så galet duktig med! Önskar jag var mer som Pernilla. Hon kan göra vad som helst. Antagligen med en handen bakbunden. 
 
Skriver bra låtar gör hon verkligen med!

Min inkörsport till hennes musik var (som till så mycket annat) Winnerbäck,
 
Kolla in videon till Johnny Cash och Nina P om ni inte redan sett den! Jag garvar varje gång!
http://www.youtube.com/watch?v=3mg8mjI-uh0
 
Vidare har hon släppt galet många plattor, både på Svenska och Engelska och det kommer tyvärr inte fram så ofta. Själv föredrar jag de Svenska och förutom nyss nämnda låt har jag mina favoriter i låtar som Dansa med dig, Som en Ö, November, Desperados och Pernillas tolkning av Eldkvarns Huvudet högt. Vill bara lipa varje gång jag hör den. 
 
Lyssna in Pernilla!
 
Senaste skivan Ö:
 
 
Dessutom finns en liveskiva från senaste turnén: 
 
Södra teatern 2008

 
Gröna Lund 2011
 
 
Rival 2012
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: