musikenimitthuvud.blogg.se

En blogg om musiken jag lyssnar på.

Håkan Hellström

Kategori: Musik

Idag lyssnar jag på Håkan Hellström. Spelningen från Way Out West 2010, när han spelade hela debutalbumet från början till slut (Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg) och dessutom hade han dammat av sin sjömanskostym!  Jag är så bitter över att jag missade den spelningen!

(Jag såg dock den något mindre kända spelningen 2011 när han spelade sin senaste skiva 2 Steg Från Paradise i sin helhet på Liseberg! Men det är en annan historia.)

Håkan känns som en sådan musiker man älskar eller ogillar. Jag har nog aldrig träffat någon som säger att han är rätt ok. 

Jag tillhör de som älskar Håkans musik. Jag gillar det skeva, glädjen, energin och svänget hans fantastiska band skapar. Jag älskar glädjen som skapas på konserterna, vänskapen man ser på scenen och hur benen bara vill dansa. 

Dock tog det mig ett tag att inse att jag gillade honom, tyckte mest musiken var tramsig till jag såg honom på Hultsfred, kan det varit 2005? Han hade sådan energi på scenen och jag föll för honom som liveartist och musiken följde med på köpet. 

Jag har rätt dålig koll på hans låtar över lag, är inte den som kan damma av ett gammalt guldkorn på någon B-sida från 2003, men det är okej det med. 

Nu är det längesedan Håkan bjöd in till dans senast, (nästan ett år...) så jag hoppas det blir något snart.

Tills vidare får jag lyssna på Spotify istället. Och just denna liveinspelning har riktigt bra ljud. Brukar inte gilla sånna skivor annars, för jag tycker ljudet blir dåligt och publiken stör, men här är det perfekt. 

Lyssna här.

Håkan några år senare på Hultsfred, första gången jag fotade honom. 2008. 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: